Kaip cirkas tarpukario Liublianoje paskatino kurti knygą

antano_cirkas_dProjektas „Mūsų mažoji biblioteka“ ir toliau skatina susipažinti su mažų šalių svarbia literatūros dalimi – knygomis vaikams. Projekte dalyvaujančios Lietuva, Lenkija ir Slovėnija pristato po dvi knygeles, kurios išleidžiamos visomis trimis kalbomis. Vienos jos galbūt rašytos specialiai, kitos – ištrauktos iš lentynų už nuopelnus ir įvertinimus. Nemažai apdovanojimų Slovėnijoje susilaukė naujausia knyga lietuvių kalba „Antano cirkas“ – tad kalbiname jos autorių slovėną Peterį Svetiną apie knygos gimimo istoriją, vaikystę ir rašytojo svajones.

Ar sutinkate, kad tokie tokie projektai reikalingi? Ar jais galima paskatinti skaityti užsienio šalių literatūrą?

Manau, kad vaikams labai naudinga skaityti knygas, kurios nepriklauso „populiariųjų šalių“ literatūrai. Taip jie susipažįsta ne tik su anglakalbių knygomis, tad tokie literatūriniai projektai yra labai reikalingi.

Kokią žinią neša knyga „Antano cirkas“? Ko vaikai turėtų išmokti iš šios knygos?

Aš manau, kad žinutė tikrai yra ir ją turėtų surasti pats skaitytojas. Be to, skaitytojai galės atpažinti motyvus ir iš kitų žinomų istorijų.

Kokia, Jūsų manymu, šios knygos stiprioji pusė?

Turbūt veikėjo Leopoldo personažas ir jo stiprybė niekada nepasiduoti. Taip pat ir bendra iliustracijų ir teksto dermė. Nežinau, ar skaitytojas mano tą patį?

3

Kodėl būtent cirkas? Ar Jūs pats dievinate cirką?

Kai mano žmona rašė disertaciją apie socialinį gyvenimą Liublianoje, aš pats sužinojau labai daug naujo. Pavyzdžiui, abiejų Pasaulinių karų laikotarpiais Liubliana buvo toks miestas, kuris priėmė daug gastroliuojančių cirkų trupių. Galbūt iš čia ir ta idėja knygai, be to, ir pats tikrai mėgstu cirką.

Kokias knygas pats mėgote vaikystėje?

Labai mėgau komiksus ir detektyvus. Mama man vaikystėje skaitydavo daug poezijos ir pasakų. Kai jau ėjau į mokyklą skaičiau daug ir įvairių knygų – dramas, romanus, poeziją.

Kaip sugalvojote tapti rašytoju ir kodėl nutarėte kurti būtent vaikams?

Aš visai nemaniau tapti rašytoju, paprasčiausiai versdavau knygas iš kroatų ir čekų kalbų. O vėliau sugalvojau rašyti pats. Rašau istorijas apie pasaulį, kuris yra šalia manęs – tokį, koks dažniausiai būna vaikų pasaulis.

10

Kaip sekasi dirbti su iliustruotojais? Ar su jais tariatės dėl būsimų knygų vizualinės dalies, o gal leidžiate jiems visą laisvę?

Esu dirbęs su keletu autorių, bet daugumą mano knygų, taip pat ir „Antano cirką“, iliustravo Damijanas Stepančičius. Su juo susitikę mes daug diskutuojame, bet dažniausiai ne apie knygas ir iliustracijas. Taigi Jūs galite matyti autoriaus ir iliustratoriaus požiūrius vienoje knygoje.

Kai kurie dailininkai nori išdiskutuoti tekstą, suprasti visus kūrybos pamatus bei išklausti mano nuomonės prieš pradedant piešti iliustracijas. Bet aš labiau mėgstu laukti galutinio rezultato ir būti nustebintas.

Kaip pristatytumėte savo šalį Lietuvos skaitytojams?

Manau, kad Lietuva ir Slovėnija yra gana panašios – abi nedidelės šalys prie jūros. Slovėnija truputį šiltesnė, Lietuva – mistiškesnė (bent jau aš tokią ją pamačiau, kai viešėjau čia). Atrodo, kad Slovėnija yra kažkaip suspausta: įsivaizduoju, kad kažkada seniai jos teritorija buvo didelė, kalnuota, su dideliais ežerais ir jūra. O dabar staiga viskas virto viena šalele, kur kalnai tapo aukštesni, ežerai gilesni, o ir jūra susitraukė.
2

Kokia didžiausia Jūsų kūrybinė svajonė?

Aš visada džiaugiuosi prizais, turbūt kaip ir visi autoriai. Žinoma, tai reiškia ir nuovargį, daug interviu, skaitymų, susitikimų. Bet vis dėlto labai džiaugčiausi gavęs Astridos Lindgren ar Nobelio apdovanojimą.

Be to, aš svajoju apie istoriją, kurioje būtų visos mano istorijos ir kur aš pasakyčiau viską, ką norėjau vienoje knygoje. Bet iki tol man dar reikia rašyti ir rašyti.

Ačiū už pokalbį ir sėkmės siekiant svajonių!

Parašykite komentarą

